Sluit navigatie

Voedings- en gezondheidsadviezen

Ontbijt

Overweeg havermout gekookt met (soya)melk of water (goed voor hart en bloedvaten)

Lunch

Overweeg maaltijdsoep of maaltijdsalade met groenten en ei, of vis, of noten/zaden.

Diner

Eet ruim groenten en minder aardappelen en pasta; neem geen toetje, of pas later op de avond.

  1. Kauw uw voedsel rustig, eet met aandacht.
  2. Groenten: eet dagelijks minimaal 200 gram, beter is het om 400 gram te nemen.
  3. Neem Fruit minimaal een half uur voor of na een maaltijd, bijvoorbeeld als tussendoortje of als ontbijt (met noten). Neem dagelijks twee stuks fruit en varieer.
  4. Stop of verminder koemelkproducten.
  5. Neem een zuiveltoetje niet direct na de maaltijd, de opname van ijzer wordt erdoor belemmerd. Overweeg desgewenst, het later op de avond te gebruiken.
  6. Vermijd onnodige toevoegingen zoals additieven, kleurstoffen, conserveringsmiddelen etc. en vermijd in elk geval smaakversterkers (E621= natriummonoglutamaat= vetsin)
  7. Kies bij voorkeur verse, dus niet voorgesneden, (biologische) producten.
  8. Wees matig met vlees, neem liefst mager biologisch vlees.
  9. Eet elke week 1 á 2 x Vette Vis (haring, paling, makreel, sprotjes, zalm, tonijn, schelpdieren).
  10. Drink ruim voldoende Water 1 á 1,5 liter per dag. Neem water in plaats van frisdrank.
  11. Eet regelmatig een handje ongezouten Noten, Zaden en Pitten. Pinda’s liever niet, omdat daarin bijna geen omega 3 vetzuren zitten en ze mogelijk sporen van aflatoxinen(een schimmel) kunnen bevatten.
  12. Wees zuinig met suiker, neem liever helemaal geen suiker (of glucosefructosestroop).
  13. Beperk het gebruik van witmeel producten (gangbare koekjes, gebak etc.) en kies liever volkoren producten.
  14. Gebruik olijfolie of kokosolie voor bakken en braden. In salades kunt u ook lijnzaadolie gebruiken of pompoenpitolie/druivenpitolie/walnootolie/sesamzaadolie (deze niet verhitten).
  15. Drink alcohol (1 per dag) en koffie (2 per dag) met mate.
  16. Beperkt zout gebruiken, niet toevoegen aan groenten en aardappelen bij voorkeur.

Ontgiftende voeding, die het lichaam helpt afvalstoffen af te voeren:

Artisjok, Avocado, Rozemarijn, Kurkuma, verse Gember, Witlof, Andijvie, Asperges, Grapefruitsap (kan niet met alle geneesmiddelen worden gecombineerd), Rode druivenschil, Paardenbloemsla, Guldenroede, Brandnetel.

  1. Zorg dagelijks voor een half uur lichaamsbeweging, zoals wandelen, zwemmen of fietsen.
  2. Zorg voor een schone omgeving, geen sigarettenrook etc.
  3. Wees de baas over uw eigen leven voor zielenrust; probeer elke dag te lachen (kijk lachfilms o.i.d.).
  4. Zet de elektrische apparaten liefst niet dicht bij uw bed en zorg dat alle lampen en andere elektrische apparatuur echt uitgeschakeld zijn, dus niet stand-by staan, als u gaat slapen.
  5. Vermijd de magnetron voor voedselbereiding.
  6. Overweeg vitamine D 25 mcg dagelijks; de zon staat in ons land te laag aan de hemel om via de huid voldoende vitamine D aan te maken en voeding bevat nauwelijks vit.D.
  7. Overweeg ter bevordering van de darmfunctie probiotica als poeder of uit een capsule (reform/drogist) voor het slapen gaan. Dit is zeker aan te raden bij en na een antibioticumkuur en bij darmklachten.

Uw homeopatisch arts

Hetty Buitelaar

Social Media

Blijf up to date door ons te volgen!

Facebook Centrum DynamisTwitter Centrum Dynamis

Centrum Dynamis

Floris Burgwal 194
2907 PL  Capelle a/d IJssel

Dynamis Schollevaar

Filomeentje erf 154 
2907 BC  Capelle a/d IJssel

Scroll naar boven